Navigeren in lerende innoverende netwerken: De werkwijze in ontwikkeling bij de Expertisegebieden van de HU.
07 mrt '24 - 07 mrt '24

Navigeren in lerende innoverende netwerken: De werkwijze in ontwikkeling bij de Expertisegebieden van de HU.

Datum en tijd

07 Maart 2024, 14:30 – 16:30

Locatie

Hogeschool Utrecht, Padualaan 99 3584 CH Utrecht

Sessie onder leiding van

Remko van der Lugt (Lector Co-Design, Hogeschool Utrecht), Joep Kuiper (Studio Raakvlak) en  Lizet van Ewijk (Proces regisseur Samen Gezond, Hogeschool Utrecht)

Aanmelden

Deelname aan de sessie is gratis, meld je wel aan bij Majda Buha.

Bij de Hogeschool Utrecht is een beweging gaande waarin netwerken rondom expertisegebieden/maatschappelijke opgaven steeds belangrijker worden. Het is met nadruk niet de bedoeling dat dat eigen organisatie-eenheden worden, maar juist het weefsel dat initiatieven door de eigen organisatie en daarbuiten verbindt. De opgave is daarbij leidend, bijvoorbeeld bij Samen Gezond draait het om het verkleinen van gezondheidsverschillen. Dat is natuurlijk conceptueel heel mooi, maar niet zo heel makkelijk om praktisch werkend te krijgen. Geïnspireerd door Systemisch Co-Design, en onder andere reflexieve monitoring en het systemic mapping hebben we een concept werkwijze ontwikkeld waarmee we nu aan de slag gaan. We willen jullie graag meenemen in de werkwijze, onze eerste ervaringen ermee delen, maar vooral ook kijken wat voor uitdagingen er bij komen kijken.

Bijvoorbeeld:

  • Reflexieve monitoring werkt met een dynamische leeragenda. Maar hoe kun je dat verbinden met langjarige strategische beslissingen die genomen moeten worden?
  • Ook gaat het uit van de maatschappelijke opgave centraal stellen. Maar wat als mensen vanuit andere belangen handelen? Hoe daarmee om te gaan?
  • De dynamische leeragenda wordt ontwikkeld met interne en externe betrokkenen. Wie vragen we om daaraan bij te dragen? En wie misschien juist ook niet?
  • (Hoe) geven we ook ruimte en aandacht voor verborgen dynamieken onder de oppervlakte?

Voldoende vragen om samen op te kluiven. Dit zijn dingen die niet alleen spelen in de werkwijze van de Hogeschool Utrecht, maar ook in velerlei andere lerende innoverende netwerken.