Active Inclusive Design (AID)

Active Inclusive Design (AID)

Het consortium bestaat uit:

Kennisinstellingen

  • Hogeschool Utrecht, Lectoraat Co-Design (penvoerder) (LCD);
  • Hogeschool Utrecht, Lectoraat Onderzoekend Vermogen (LOV);
  • Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering
  • Technische Universiteit Delft, Faculteit Industrial Design

Ontwerpbureaus (MKB)

  • Afdeling Buitengewone Zaken (A/BZ);
  • theRevolution
  • Design Innovation Group (DIG);
  • Greenberry
  • Ideate
  • Keen Public
  • Muzus
  • Netrex Internet Solutions
  • Vrienden van verandering

Expertgroep

  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO)
  • Gebruiker centraal
  • Hogeschool Utrecht, werkgroep Diversiteit & Inclusie
  • Ieder(in)
  • Stichting Accesibility
  • Technische Universiteit Delft, faculteit Industrial Design
  • TNO
  • Visio

Oplegger

Dit Raak-mkb onderzoek werd mogelijk gemaakt door Regieorgaan SIA

Door producten en diensten inclusief te ontwerpen worden deze beter bruikbaar voor een breed publiek of voor specifieke groepen mensen die het lastig vinden hiermee om te gaan. Ontwerpers kunnen daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan een inclusievere samenleving. Onderzoek naar inclusief ontwerpen heeft zich in het verleden vooral gericht op het begrijpen van de behoeften van eindgebruikers, maar recent is de nadruk meer komen te liggen op wat dit vraagt van ontwerpers. Zij ervaren uiteenlopende barrières in het gehele proces van opdrachtformulering tot ontwerp en implementatie. Daarom wilden ze hun vermogen voor inclusief ontwerpen versterken, door beschikbare kennis, vaardigheden, houding, ontwerpprincipes, -tools, -richtlijnen en voorbeelden ‘actionable’ te maken in hun ontwerppraktijk.

Ontwerpopleidingen wilden hun studenten deze competentie ook aanleren. In het project Active Inclusive Design (AID) zijn negen mkb-ontwerpbureaus met rijke uiteenlopende ervaring over inclusief ontwerpen samen met onderzoekers, docenten en ervaringsdeskundigen in een learning community op zoek gegaan naar antwoorden op de vraag: hoe kan het vermogen tot inclusief ontwerpen van (toekomstige) ontwerpers in hun praktijk worden versterkt? Antwoorden op deze vraag zijn gevonden door middel van actieonderzoek, waarbij acties door actieteams in de eigen ontwerp- en onderwijspraktijk zijn uitgevoerd. De acties spitsten zich toe op het versterken van een inclusieve houding, toepassen van bestaande tools, richtlijnen en case-beschrijvingen, volwassenheid van inclusief ontwerpen bij opdrachtgevers en onderwijs over inclusief ontwerpen. In de learning community bijeenkomsten reflecteerden deelnemers op de processen die door de acties ontstonden en de opbrengsten daarvan, en is zich sinds de afronding van het project aan het verbinden met bestaande netwerken.

De resultaten van AID in de vorm van tools, werkwijzen, handreikingen en blauwdrukken zijn beschikbaar gesteld aan de ontwerp- en onderwijspraktijk middels een website, presentaties en vakpublicaties. Een geplande wetenschappelijke publicatie zal nog een bijdrage leveren aan theorievorming over vermogen voor inclusief ontwerpen.