Dit voorjaar ervaren ruim 300 studenten Bedrijfskunde van Hogeschool Rotterdam een innovatieve aanpak om maatschappelijke vraagstukken in de stad aan te pakken. Deze methodiek is mede mogelijk gemaakt door het Expertisenetwerk Systemisch Co-design (ESC), dat zich inzet voor de verbinding tussen onderzoek, onderwijs en maatschappelijke praktijk.
Met behulp van het Co-Design Canvas, ontwikkeld door Societal Impact Design (SID) lector Wina Smeenk (Hogeschool Inholland), zijn tweedejaarsstudenten in kleine groepen aan de slag gegaan met actuele sociaal-maatschappelijke vraagstukken in de wijk.
In de cursus ‘Draagvlak creëren’, onder de leiding van docenten Sybe Stuij en Hans Rood, adopteren vijftien klassen elk een Rotterdamse wijk. Elke klas kreeg enkele concrete vraagstukken aangedragen door wijkmanagers, waarop studententeams via co-design interventies ontwikkelen. Gedurende vijf weken gingen studenten intensief de wijken in om bewoners en andere stakeholders te betrekken. Iedere groep maakte wekelijkse snapshots van hun canvas, waarop zij inzichten, stakeholders en oplossingen verzamelden. Dit proces bood studenten niet alleen theoretische kennis, maar ook praktische vaardigheden in stakeholdermanagement, samenwerking en ontwerpdenken.