ESC verbindt studenten, docenten en Rotterdamse wijken via het Co-Design Canvas

ESC verbindt studenten, docenten en Rotterdamse wijken via het Co-Design Canvas

Dit voorjaar ervaren ruim 300 studenten Bedrijfskunde van Hogeschool Rotterdam een innovatieve aanpak om maatschappelijke vraagstukken in de stad aan te pakken. Deze methodiek is mede mogelijk gemaakt door het Expertisenetwerk Systemisch Co-design (ESC), dat zich inzet voor de verbinding tussen onderzoek, onderwijs en maatschappelijke praktijk.  

Met behulp van het Co-Design Canvas, ontwikkeld door Societal Impact Design (SID) lector Wina Smeenk (Hogeschool Inholland), zijn tweedejaarsstudenten in kleine groepen aan de slag gegaan met actuele sociaal-maatschappelijke vraagstukken in de wijk. 

In de cursus ‘Draagvlak creëren’, onder de leiding van docenten Sybe Stuij en Hans Rood, adopteren vijftien klassen elk een Rotterdamse wijk. Elke klas kreeg enkele concrete vraagstukken aangedragen door wijkmanagers, waarop studententeams via co-design interventies ontwikkelen. Gedurende vijf weken gingen studenten intensief de wijken in om bewoners en andere stakeholders te betrekken. Iedere groep maakte wekelijkse snapshots van hun canvas, waarop zij inzichten, stakeholders en oplossingen verzamelden. Dit proces bood studenten niet alleen theoretische kennis, maar ook praktische vaardigheden in stakeholdermanagement, samenwerking en ontwerpdenken. 

Train-the-trainer: docenten ervaren co-design
Voorafgaand aan deze onderwijsvernieuwing volgde het docententeam begin april een inspirerende train-the-trainer workshop van Claudia Mayer, onderzoeker bij SID onderzoeksgroep van Hogeschool Inholland. Tijdens deze sessie ervoeren docenten zelf wat co-design betekent: zij maakten kennis met interactieve werkvormen, zoals het uitvoeren van een rolspel met korte interviews over de belangen van stakeholders. 

De docenten ontdekten ook nieuwe manieren om studenten te begeleiden, zoals het toepassen van speelse elementen. De cursus sloot af met een presentatie waarin docenten hun persoonlijke leerervaringen deelden, ondersteund door emoji-feedbackstickers op grote rubrics. 

Positieve impact en structurele integratie
De Rotterdamse wijkmanagers en gemeente reageren enthousiast op de resultaten en willen deze werkwijze voortzetten vanwege de positieve impact in de wijken. Deze samenwerking tussen onderwijs en onderzoek is geïnitieerd en versterkt door ESC. Door de verbindende rol van ESC tussen Hogeschool Rotterdam (waaronder Frank Berkers, lector Kenniscentrum Business Innovation) en Hogeschool Inholland wordt duidelijk hoe praktijkgericht leren maatschappelijke waarde creëert. 

23 mei 2025