Naar verrijkte leeromgevingen voor de regio

Naar verrijkte leeromgevingen voor de regio

Vijf lectoraten van de Hogeschool Utrecht, van het Kenniscentrum Leren en Innoveren (waaronder Lectoraat Co-design en lectoraat Beroepsonderwijs) hebben nieuwe inzichten en tools ontwikkeld over het verrijken van leeromgevingen voor de regio.

Voor de grote opgaven waar we als maatschappij voor staan is samen leren en samen werken essentieel. Dat kan in een verrijkte leeromgeving, waar studenten, professionals, burgers en organisaties samen komen rondom een maatschappelijke opgave.

“Het doel van dit project was om inzicht te krijgen in de kenmerken van rijke of verrijkte leeromgevingen, zowel binnen als buiten de Hogeschool Utrecht. Daarmee willen we onderwijsbegeleiders, kwartiermakers, projectleiders, beleidsmakers en bestuurders helpen leeromgevingen te verrijken. Dat is belangrijk, omdat grote maatschappelijke kwesties zoals arbeidsmarkttekorten, snelle digitalisering en klimaatverandering vragen om wendbare vakmensen. Dat vraagt iets van hoe we leren stimuleren én het beroepsonderwijs organiseren. Verrijkte leeromgevingen kunnen helpen om met elkaar toekomstbestendig onderwijs te realiseren.”

Meer informatie en meer inzichten en tools zijn te vinden via onderstaande website, zoals een serie posters en een visual.

30 april 2025